امروز : دهم اسفند ماه سال 1402
image بانک

تسهيل در دريافت تسهيلات خرد با مدل اعتبارسنجي جديد


معاون فناوري هاي نوين بانک مرکزي در نشست خبري دهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت به تشريح مهمترين برنامه هاي بانکداري الکترونيک شامل مدل اعتبارسنجي جديد، چک الکترونيک، سامانه چک در راه، سامانه سياق و رهنگاشت بانک مرکزي در حوزه فناوري هاي نوين پرداخت.

به گزارش بانک امروز، معاون فناور ي هاي نوين بانک مرکزي در اين نشست خبري با اشاره به اهميت اين رويداد در صنعت بانکداري گفت: در صنعت بانکداري کشور جمع بزرگي در حال خدمت رساني به آحاد جامعه هستند و مهمترين هدف در اين صنعت بهبود رضايت مشتريان از خدمات بانکي است. در حال حاضر بيش از 98 درصد خدمات بانکي به صورت الکترونيک و غيرحضوري امکان ارائه به مشتريان را داراست و اين موضوع اهميت پايداري در ارائه خدمات بانکداري الکترونيک به مشتريان را دوچندان مي کند.

محرميان با اشاره به تاريخچه بانکداري الکترونيک گفت: صنعت بانکداري بعد از گذشت چند دهه به سمت الکترونيک شدن وسپس ديجيتال شدن حرکت کرد و اکنون آماده حرکت به سمت هوشمند شدن با استفاده ابزار هاي تکنولوژيک جديد است. موضوع دهمين همايش نيز با توجه به تحولات حوزه بانکداري به هوشمندسازي بانکداري توجه کرده است.

معاون فناوري هاي نوين مهمترين ويژگي بانکداري هوشمند را شخصي سازي خدمات بانکي برشمرد و گفت: در بانکداري هوشمند با استفاده از داده هاي متمرکز مشتريان نسبت به شخصي سازي خدمات با توجه به نيازهاي مشتريان اقدام مي کند تا سطح رضايت مشتريان را افزايش دهد.

محرميان پياده سازي مدل جديد اعتبارسنجي را از ديگر برنامه هاي بانک مرکزي و شبکه بانکي در راستاي ارتقاي رضايت مردم از خدمات بانکي برشمرد و گفت:اعتبار سنجي حلقه مفقوده تسهيلات خرد است و مدل اعتبار سنجي جديد با اولويت بالا در بانک مرکزي در حال پيگيري است .

وي با بيان اينکه براساس مدل جديد اعتبارسنجي اعتبار محکومان مالي به شدت در شبکه بانکي کاهش خواهد يافت گفت : در مدل اعتبارسنجي جديد پوشش اعتبارسنجي از 30 درصد به صد درصد افزايش مي يابد و دقت اعتبارسنجي نيز از 60 درصد به 88 درصد افزايش مي يابد که مطابق با استانداردهاي جهاني است.

وي افزود: با توجه به تاکيد بانک مرکزي در تسهيل تامين مالي خرد براي شهروندان گفت: اين مدل اعتبارسنجي کمک شاياني در پياده سازي اين برنامه بانک مرکزي مي کند. همچنين تلاش مي شود دريافت تسهيلات خرد به صورت تمام الکترونيک و بدون حضور فيزيکي در شعبه براي متقاضيان فراهم شود.

معاون فناوري هاي نوين تاکيد کرد: برنامه بانک مرکزي و شبکه بانکي پايداري ارائه خدمات در سامانه هاي بانکداري الکترونيک است و در اين راستا تقويت نيروي انساني متخصص و مباحث پدافند غيرعامل در دستور کار قرار دارد.

محرميان عملياتي کردن پروژه چک الکترونيک را از ديگر برنامه هاي بانک مرکزي خواند و گفت: با اجرايي شدن قانون جديد چک اعتبار به اين سند بازگردانده شده است. تعداد چک هاي برگشتي کاهش قابل ملاحظه اي داشته است و تعداد زندانيان مرتبط با چک از روزي 10 نفر به هر سه روز يک نفر کاهش يافته است.

2

وي افزود: چک الکترونيک نيز يکي از فازهاي اجرايي قانون جديد چک است که در حال حاضر 11 بانک ارائه خدمات چک الکترونيک به مشتريان را انجام مي دهند و ميزان تراکنش هاي چک الکترونيک از مرز هزار ميليارد تومان گذشته است. و بانک مرکزي طبق قانون مکلف است تا سال سوم برنامه هفتم چک‌هاي کاغذي حذف کند و چک هاي الکترونيک جايگزين آن نمايد.

معاون فناوري هاي نوين بانک مرکزي سامانه چک هاي در راه که امکان استعلام وضعيت اعتباري صادرکننده چک براي ذينفع را فراهم مي کند را از ديگر خدمات اين حوزه برشمرد و افزود : سامانه اعتبار در چک نيز که به هر شخص حد اعتباري ارائه مبلغ چک تا سقف مشخصي را مي دهد، نيز از برنامه هاي در دست اقدام بانک مرکزي در حوزه بانکداري الکترونيک است.

محرميان در خصوص سامانه سياق نيز گفت: با راه اندازي اين سامانه امکان مسدودسازي حساب هاي صادرکننده چک برگشتي فراهم شده است. همچنين با همکاري قوه قضاييه از طريق اين سامانه مي توان نسبت به مسدودسازي حساب هاي فرد مقروض پس از حکم قضايي به صورت آني اقدام کرد.

وي اصلاح نظام کارمزد را از ديگر برنامه هاي اجرا شده در حوزه بانکداري الکترونيک برشمرد و گفت: در صورت عدم اجراي اين برنامه با مشکل عمده در سرمايه گذاري حوزه نظام هاي پرداخت مواجه مي شديم و پايداري شبکه با مخاطره مواجه مي شد که خوشبختانه با همکاري اصناف و گروه هاي ذينفع اين اصلاح به درستي انجام شد.

معاون فناوري هاي نوين در پايان خاطر نشان کرد: رهنگاشت بانک مرکزي در حوزه فناوري نوين با هدف حمايت از فين تک ها و فناوران مالي در حال تدوين است. اين رهنگاشت کمک شاياني به شفافيت در سياستگذاري، مقررات گذاري و صدور مجوز فعاليت و حوزه هاي فعاليت فين تک هاي خواهد کرد و در نهايت منجر به رشد و گسترش اقتصاد ديجيتال خواهد شد.

3

حرکت به سمت بانکداري هوشمند در راستاي شخصي سازي خدمات بانکي
رييس پژوهشکده پولي و بانکي در نشست خبري دهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت گفت: حرکت به سمت بانکداري هوشمند در راستاي شخصي سازي خدمات بانکي براي مشتريان از اهداف اصلي بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت است.

پيمان قرباني اظهار کرد: تحولات تکنولوژي در دهه‌هاي اخير شدت و سرعت بالايي داشته که حوزه بانکي هم پيشتاز بوده و بانکداري الکترونيک از دهه ?? به اين عرصه ورود پيدا کرده است. ميل به نقدينه‌خواهي در ابتداي انقلاب 30 درصد بود بعد از آن با گسترش خدمات بانکداري الکترونيک کاهش يافت و اين رقم در حال حاضر به يک درصد رسيده است.

وي افزود: نظام‌هاي پرداخت به ويژه نظام‌هاي پرداخت الکترونيک گسترش پيدا کرد و افق هاي جديدي به روي نظام بانکي باز شده است که يکي از آن‌ها بانکداري هوشمند است. به عنوان مثال پرداخت يارانه‌ها و سياست‌هاي حمايتي دولت بدون بانکداري الکترونيک امکان پذير نبود.

رييس پژوهشکده پولي و بانکي ادامه داد: مسئله بانکداري هوشمند به اين موضوع اشاره دارد که بانک‌ها بتوانند خدمات بانکي را براي مشتريان خودشان شخصي سازي کنند. يکي از مسائلي که در نظام بانکي داشتيم اين بود که عمده محصولات يکسان در نظر گرفته شده بود و تفکيکي بين مشتريان قائل نمي شد و در بانکداري الکترونيک به دنبال شخصي سازي پيش خواهيم رفت که اثر خود را بر تامين مالي خواهد گذاشت.

قرباني گفت: در دهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت پرداخت با موضوع «گذار به بانکداري هوشمند»، ?? نشست علمي برگزار خواهد شد . ??? مقاله دريافت به دبيرخانه همايش ارسال شده است که ?? مقاله در همايش ارائه مي‌شود و تعداد طرح‌هاي دريافتي براي جشنواره دکتر نوربخش ?? طرح است.

نقش بي بديل بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت در ارئه خدمات بانکي به مردم
مديرعامل شرکت ملي انفورماتيک نيز در اين نشست با اشاره به اهميت اين همايش در نظام بانکي گفت: آمارهاي تراکنش هاي شبکه بانکداري الکترونيک مانند شبکه شتاب، شاپرک، پرداخت هاي درون بانکي و ... حاکي از نقش بي بديل بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت در ارئه خدمات بانکي به مردم و اهميت پايداري اين خدمات در رضايت مشتريان از شبکه بانکي دارد.

عليرضا ماهيار افزود: ترسيم افق جديدي از نظارت هوشمند با استفاده از ابزار هاي تکنولوژيک جديد مانند هوش مصنوعي از برنامه هاي بانک مرکزي و شرکت ملي انفورماتيک در حوزه نظام هاي پرداخت است.

وي خاطر نشان کرد: بانک مرکزي و شرکت ملي انفورماتيک در نظر دارد با ايجاد ارتباط بين اکوسيستم شرکت هاي نوآور، دانش بينيان ها و فعالان حوزه هوشمندسازي و نظام اموزش عالي با جذب حداکثري نخبگان خدمات نوآورانه بيشتري در شبکه بانکي به مردم ارائه دهد.

.

گفتني است دهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت با موضوع «گذار به بانکداري هوشمند» به همت پژوهشکده پولي و بانکي و حمايت شرکت ملي انفورماتيک، روزهاي ?? و ?? آبان ???? در تهران، مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار مي‌شود. مهمترين بخش‌هاي اين همايش را مي‌توان سخنراني‌هاي مقامات و صاحبنظران، ميزگردهاي تخصصي، ارائه مقالات علمي، کارگاه‌هاي آموزشي، معرفي نوآوري‌هاي برتر در قالب جشنواره دکتر نوربخش و نمايشگاه محصولات تخصصي در صنعت پرداخت عنوان کرد.

  • برچسب ها