امروز : دوم اسفند ماه سال 1402
image کسب و کار

ضرورت توجه به ريسک هاي هوش مصنوعي در حوزه بانکداري هوشمند


مديرعامل شرکت کاشف به عنوان سخنران اصلي در چهاردهمين کنفرانس بين المللي فناوري اطلاعات و دانش، ضمن بررسي چالش هاي امنيتي به کارگيري هوش مصنوعي در بانکداري هوشمند، خلاصه اي از آخرين اقدامات شرکت کاشف در اين حوزه را تشريح کرد.
به گزارش بانک امروز به نقل از روابط عمومي شرکت کاشف، دکتر قرايي در مراسم آغازين چهاردهمين کنفرانس بين المللي فناوري اطلاعات و دانش که به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان برگزار شد، با اشاره به تغييرات بانکداري در نسل هاي مختلف، اظهار داشت: در يک دسته‌بندي کلي مي‌توان چهار دوره براي بانکداري در دنيا در نظر گرفت؛ از قرن 14ميلادي تا اواخر قرن بيستم و سه نسل بعدي که با دوره‌هاي کوتاه‌تر از نسل دوم تا چهارم را شامل مي‌شوند.
مديرعامل کاشف که به عنوان سخنران اصلي اين مراسم سخن مي گفت تصريح کرد: بر اساس زمان‌بندي مطرح، نسل چهارم بانکداري از سال 2017 ميلادي شروع شده و همچنان ادامه دارد که ويژگي‌هاي اصلي اين نسل از بانکداري را مي‌توان چندکاناله بودن، ماژولار بودن، بانکداري در بستر بلاکچين، بانکداري شبکه‌هاي اجتماعي، رواج بانکداري باز و استفاده گسترده از ابزارهاي هوشمند در بانکداري دانست.
قرايي با بيان اينکه بانکداري هوشمند به عنوان بارزترين ترم بانکداري در نسل چهارم در واقع به معناي ادغام فناوري‏هاي هوشمند و راه حل‏هاي نوآورانه براي ارتقاي تجربه‏ي کلي بانکي مطرح است، افزود: همانطور که از اين شاخص قابل فهم است بانکداري هوشمند فراتر از کانال‌هاي ديجيتالي پايه بوده و عناصر هوش مصنوعي، تجزيه و تحليل داده‌ها و ساير فناوري‌هاي هوشمند را در خود جاي مي‌دهد. تحليل داده‌ها در بانکداري هوشمند، پا را از سطح توصيف و تشخيص فراتر گذاشته و عرصه‌هاي پيش‌گويي و تجويز مبتني بر داده با به‌کارگيري ماشين‌هاي هوشمند، در محوريت کسب و کار قرار گرفته است.
دانشيار پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر ارتباط موضوع امنيت، هوش مصنوعي و چالش‏هاي پيش‏رو در بانکداري هوشمند، ادامه داد: هوش مصنوعي همانگونه که منجر به ايجاد تحولات گسترده در صنايع مختلف شده، امنيت سايبري را نيز تحت تأثير قرار داده است. به عبارت ديگر در مقابل مزاياي بهره‌برداري از هوش مصنوعي در امنيت سايبري، تهديدات و زمينه‌هاي سوء استفاده‏هاي گسترده‏اي نيز فراهم شده است.
مديرعامل کاشف تصريح کرد: يکي از تهديدهاي رايج و خطرناک در حوزه بانکي، تقلب است. تقلب‌هاي بانکي، شرکتي و بيمه‌اي متداول‌ترين تقلب‌هاي مالي هستند. بانک‌ها و ساير شرکت‌هايي که تعداد قابل توجهي تراکنش‌هاي مالي دريافت مي‌کنند، در معرض ريسک تقلب مالي قرار دارند.
قرايي با مروري بر استراتژي‌هاي تضمين امنيت هوش‌مصنوعي در بانکداري هوشمند، افزود: براي مقابله با تقلب سه دسته اقدام متصور است: پيشگيري از تقلب اولين خط دفاعي در کاهش ريسک تقلب است. هدف، ساخت يک سيستم سالم در راستاي کاهش انگيزه، محدودسازي فرصت‌ها و منطقي‌سازي اعمال متقلبانه است. شناسايي، اقدامات پيشگيرانه جهت جلوگيري از کلاهبرداري کافي نيست. تشخيص سريع تقلب براي کاهش آسيب، به عنوان يک عامل بازدارنده براي کلاهبرداران عمل مي‌کند. رسيدگي، راهبردهاي رسيدگي به تقلب براي به حداقل رساندن خسارات ناشي از تقلب ضروري هستند و در نهايت اصلاح استراتژي کنترل تقلب در جايي که نقاط ضعف شناسايي شده است، ممکن است براي جلوگيري از رفتار مشابه ضروري باشد.
وي امنيت هوش مصنوعي، ملاحظات اخلاقي، اعتماد و پذيرش مشتري، نبود داده‏ هاي با کيفيت، چالش‌هاي فني و هزينه‏هاي اجرائي زياد را چالش‌هاي بکارگيري هوش‌مصنوعي در بانکداري هوشمند برشمرده و تصريح کرد: موارد استفاده از هوش مصنوعي در کشف تقلب بسيار گسترده و موثر است، اما درعين حال بکارگيري هوش مصنوعي در حوزه امنيت بانکي چالش‌هايي نيز به دنبال دارد.
مديرعامل کاشف در پايان افزود: مانند هر فناوري ديگري، هوش مصنوعي مي‏تواند براي اهداف خوب يا مخرب استفاده شود. عوامل تهديد مي‏توانند از برخي از ابزارهاي هوش مصنوعي براي ارتکاب کلاهبرداري و ساير جرايم سايبري استفاده کنند. توليد محتواي جعلي نظير ويديوهاي جعلي مي‏توانند براي فريب دادن يا دستکاري مورد استفاده قرار گيرند. علاوه بر اين احتمال بکارگيري نادرست و سوء استفاده، ايجاد بدافزار، بات نت‏هاي هوشمند، فيشينگ هدفدار، شناسايي خودکار اهداف و ديپ فيک از جمله تهديدهايي است که هوش مصنوعي در بانکداري به دنبال دارد و دقيقا اينجاست که شکل گيري و اثرگذاري نهادهاي رگولاتوري در اين حوزه مي تواند در ارتقاي امنيت اين بخش نقش موثري ايفا نمايد.
گفتني است چهاردهمين کنفرانس بين المللي فناوري اطلاعات و دانش از تاريخ 5 دي ماه الي 7دي ماه 1402 به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان و با مشارکت انجمن فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران برگزار گرديد. از جمله مهمترين رسالت هاي اين کنفرانس، رشد و توسعه دانش و فناوري اطلاعات و انتقال آخرين تجارب و دستاوردهاي پژوهشي و صنعتي است.

  • برچسب ها