امروز : دهم اسفند ماه سال 1402
image بانک


بهبود کيفيت سرويس‌هاي به‌پرداخت با نوسازي ناوگان پايانه‌هاي فروشگاهي

بانک امروز- شرکت به‌پرداخت ملت با نزديک به دو دهه فعاليت در توسعه ابزارها و ارائه خدمات پرداخت الکترونيکي، هم‌اکنون از جايگاه بسيار رفيعي در شبکه بانکي و شبکه پرداخت کشور اعم از فروشگاهي، اينترنتي و موبايلي برخوردار است و در اجراي پروژه‌هاي ملي مانند ارائه خدمات پرداخت الکترونيکي بهاي سوخت نيز نقش کليدي دارد. اين شرکت با پاسخگويي به نيازهاي آحاد مشتريان در حوزه پرداخت الکترونيک با بالاترين امنيت و بيشترين سرعت و پذيرش، سال‌هاست که به يکي از مطرح‌ترين شرکت‌ها در حوزه ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونيک در بازارهاي داخلي و منطقه‌اي تبديل شده است. در همين زمينه و به بهانه حضور شرکت به‌پرداخت ملت در دهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت، با دکتر محمدمهدي تقي‌پور، مديرعامل اين شرکت گفت‌وگويي انجام داده‌ايم که مشروح آن در ادامه از نظرتان مي‌گذرد.

* شرکت به‌پرداخت ملت علاوه بر پيشراني در شاخص‌هاي بازار پرداخت کشور، در جديدترين رتبه‌بندي نيلسون‌ريپورت موفق به صعود از جايگاه چهاردهم به سيزدهم دنيا شد. اين ارتقا مثبت از چه تغيير و تحولاتي در شرکت بوده است؟

شرکت به پرداخت از ابتداي امسال با تمرکز بر مشتري‌مداري اقدام به يک‌سري برنامه‌ريزي‌ها در حوزه توانمندسازي و بهبود زيرساخت‌هاي خود کرد. در همين راستا، تمرکز خاصي را روي بهينه‌سازي شبکه پذيرندگان و افزايش پايداري زيرساخت هاي فني برديم و منتج به اين شد که هم در موضوع بهره‌وري و هم در شاخص اثربخشي بنا بر گزارش شاپرک، بالاترين امتياز را کسب کنيم و اين امتياز هم در سال جاري صعودي بوده است. برآيند اين رشد و توسعه و بهبودهاي کمي و ارتقاي کيفي در گزارش نيلسون‌ريپورت هم نمود پيدا مي‌کند. بخشي از اين دستاورد نيز حاصل بزرگ‌ شدن بازار پرداخت در کشور ايران بوده است و به تبع آن هم به‌پرداخت هم توانسته است خود را با شرايط بازار تطبيق داده و بتواند از اين رشد، سهم خود را از افزايش دهد. بر اين اساس، هم يک‌سري آمارهاي قابل قبول در شاخص‌هاي مبلغي رقم زديم و هم در شاخص‌هاي اينترنتي پيشرفت خوبي داشتيم که باعث شد هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ مبلغ در رتبه نخست قرار بگيريم.

* به‌طور کلي، مهم‌ترين اقدامات و پروژه‌هاي شرکت در يک سال گذشته چه بوده است؟

اين چرخة حيات تا يک باز? زماني ادامه داشت و اتفاقات خوبي هم رخ داد و فضاي تجارت الکترونيک با کمک پرداخت‌يارها رشد قابل ملاحظه‌اي کرد به ويژه قبل از اجباريما در دو حوزه تمرکز ويژه داشتيم. نخست؛ حوزه داخلي که شامل جداسازي شبکه، افزايش پايداري لينک‌ها و افزايش پرفورمنس سوئيچ بوده است. حوزه دوم؛ تمرکز روي خدمات پس از فروش و مشتريان بود که يکي از خروجي هاي آن افتتاح يک کال‌سنتر کاملا مستقل خواهد بود. از اين جنبه براي مشتريان هم برنامه‌ريزي جديد مي‌کنيم تا ديد بهتري را به نيازهاي آنان داشته باشيم. در بخش بازار هم شرکاي جديدي را با بازيگراني که نقش مهمي در بازار دارند، تعريف مي‌کنيم. بناي اين شراکت هم معادلات برد-برد است تا هم براي ما تراکنش‌ها و ارزش افزوده لازم را داشته باشد و هم مشتري از محل اين همکاري، کسب‌وکار خود را با سرعت بيشتري توسعه دهد.

* به‌رغم حضور پررنگ رقبا، به‌پرداخت سهم بازار خود در پايانه‌هاي فروشگاهي و اينترنتي و به‌ويژه موبايلي حفظ کرده است. براي ادامه اين روند چه راهکارها و برنامه‌هايي داريد؟

استراتژي ما فقط حفظ نيست، بلکه براي توسعه سهم بازار برنامه داريم. در اين راستا، چالش ما اين بود که چون از قديمي‌ترين شرکت‌هاي فعال در اين حوزه هستيم، ناوگان و تجهيزت قديمي‌تري داريم و با توجه به فرسودگي که وجود داشت، نياز به يک نوسازي و يک بازسازي روي زيرساخت‌ها احساس مي‌شد. خوشبختانه با توجه به تغيير نظام کارمزدي اين فرصت براي ما پيش آمد که افزايش درآمد ناشي از آن را به افزايش بهبود کيفيت سرويس‌ها اختصاص دهيم. يکي از اين شاخص‌ها و حوزه‌ها نوسازي ناوگان است. در اين حوزه، امسال در پايانه‌هاي فروشگاهي نوسازي انجام مي‌دهيم که سال بعد هم ادامه‌دار خواهد بود. در حوزه اينترنتي و موبايلي هم سرويس‌هاي جديدي را براي مشتريان آماده مي‌کنيم که سرويس‌هاي مکمل هستند و در حوزه پرداخت‌ياري و پرداخت‌سازي به مشتريان ما کمک مي‌کنند. همه اين‌ها براي آن است که وقتي شرکاي تجاري با ما وارد همکاري مي‌شوند، پکيج کاملي را داشته باشند و نياز خود را به شرکت‌هاي ديگر به حداقل برسانند. بر اين اساس،‌ اين نوسازي سخت‌افزاري را هم در شبکه به‌پرداخت خواهيم داشت و هم با توجه به اين‌که دستگاه‌هايي با طول عمر بيش از 10 سال داريم، سعي مي‌کنيم شبکه پذيرندگان را هم به خاطر مسائل امنيتي و هم به دليل فرسودگي دستگاه‌ها، نوسازي کنيم.

* به‌پرداخت همواره در بسياري از پروژه‌هاي بزرگ ملي دخيل بوده و سهم داشته است. تازه‌ترين پروژه ملي که با حضور به‌پرداخت به سرانجام رسيده، چه بوده است؟

ما به دليل خوش‌نامي بانک ملت هميشه در دولت و در کشور، مورد لطف بوديم و اين پشتوانه کمک کرده است تا بتوانيم در بسياري از پروژه‌هاي ملي درگير باشيم. امسال هم در حال تعريف همکاري جديدي در حوزه شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي هستيم که هنوز در فاز تحقيقات بوده و محصول نهايي آن تعريف نشده است. دو پروژه بسيار بزرگ ديگر را نيز قرار است رونمايي کنيم. يکي از اين پروژه‌ها ريال ديجيتال بود که با همکاري بانک ملت و بانک مرکزي، پياده‌سازي کرديم و در نمايشگاه بانکداري الکترونيک رونمايي کرديم. ديگري حساب اماني است که آن را با مرکز توسعه تجارت الکترونيک ايران پروژه پيش برديم و مي‌تواند تسهيلگري زيادي در توسعه تجارت الکترونيک در کشور داشته باشد. پروژه کيف پول بانک عامل، هم پروژه ديگري است که از قديم داشتيم و توانستيم امسال به معناي واقعي اجرا کنيم. در اين راستا، تقريبا تمام استانداردهايي که بانک مرکزي براي يک کيف پول استاندارد براي شرکت‌ها الزام کرده بود، توانستيم پياده‌سازي کنيم و يکي از مشتريان بزرگ ما از اين کيف پول استفاده مي کند.

* روند تغييرات نظام کارمزد چه سمت و سويي را در بازار پرداخت رقم زده است؟

از بدو کار تا به امروز، بيش از 400 پرداخت‌يار تقاضاي پرداخت‌ياري کرده‌اند و طي يک سال گذشته تعداد آنهايي که درخواست کرده‌اند پرداخت‌ياري‌شان تمديد شود ياشبکه پرداخت يک کشور، يک شبکه موثر و کارآمد است و نمي‌توان نقش اين شبکه را در فعاليت‌هاي اقتصادي و نظام‌هاي جديد کشور دست کم گرفت. همان‌طور که شرکت هاي PSP در سال گذشته اين نيت خوب خود را در بحث مالياتي نشان دادند و بدون چشمداشت و هيچ هزينه‌اي برنامه سازمان مالياتي درخصوص اتصال کارتخوان‌ها به سامانه اين سازمان را پياده‌سازي کردند؛ انتظار مي‌رفت که کمکي هم از سمت بانک مرکزي و بدنه دولت براي تغيير تعرفه‌ها صورت بگيرد. اين تعرفه در تيرماه تعيين شد و هرچند درصد آن چندان مطلوب شرکت‌هاي PSP نبود و پوشش هزينه‌ها را نمي‌داد، اما حرکت رو به جلويي بود و براساس قول‌هايي که داده شد، قرار است سال به سال تغييراتي داشته باشد و بازنگري شود. مهم اين است که سرانجام اين تابو بعد از حدود 8 سال شکسته شد و اين تعرفه تغيير کرد. همين موضوع نيز اميد و شعفي در شرکت‌هاي پرداخت ايجاد کرد تا به فکر آينده باشند. به‌ويژه آن‌که ما در سال‌هاي اخير با توجه به بحث‌هاي تورمي موجود، به‌خصوص در حوزه‌هاي مربوط به ارز و تامين تجهيزات، بودجه‌هاي انقباضي را پيش گرفته بوديم. در بودجه‌هاي انقباضي يکي از مسائلي که تحت تاثير قرار مي‌گيرد، بحث نوآوري و توسعه محصولات جديد است. با اين رويکرد، امسال قسمت R&D را فعال‌تر کرديم و بحث‌هاي نوآوري را جدي‌تر پيگيري مي‌کنيم و با شرکت‌هاي استارتاپي جديد نيز وارد مذاکره شديم تا بتوانيم در اين حوزه هم يک‌سري دستاوردها و يک‌سري محصولات جديد را هم در لايه B2B براي شرکت‌هاي ديگر داشته باشيم و هم در لايه B2C بتوانيم روش‌هاي جديد پرداخت و يک‌سري سرويس‌هاي ارزش افزوده را به مردم ارائه کنيم.

* چه محصولات و خدماتي را در نمايشگاه جانبي همايش بانکداري الکترونيک امسال معرفي يا رونمايي کرده‌ايد؟

نخست؛ پروژه ريال ديجيتال که يکي از پروژه‌هايي مد نظر بانک مرکزي بود و به محصول بسيار خوبي منتهي شده است. ما به‌صورت واقعي در مکان نمايشگاه، تراکنش خريد با ريال ديجيتال ارائه خواهيم کرد و تصور مي‌کنم يکي از موضوعات جديد در اين حوزه است که بحث‌هاي مربوط به بلاک‌چين را رقم مي‌زند. حساب اماني هم اگر در مرکز توسعه تجارت الکترونيک بها داده شود، خيلي از دغدغه‌هايي را که در تجارت الکترونيک به‌ويژه در بحث تحويل به‌موقع و درست بوده را برطرف کند و در کل مباحثي که باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده بود را حل کند.

* توسعه کمي و کيفي به‌پرداخت تا چه اندازه با اشتغالزايي همراه بوده و تا چه اندازه در بحث تامين يا نگهداشت نيروي انساني ماهر و متخصص با چالش روبه‌رو هستيد؟

در بحث منابع انساني، بسياري از شرکت‌ها و سازمان هاي کشور درگير موضوع کمبود نيروي متخصص و افزايش توانمندي نيروي انساني هستند و ما نيز از اين قاعده مستثنا نبوده‌ايم. اما از ابتداي سال جاري، با بازنگري و استراتژي جديد در حوزه منابع انساني تلاش کرده‌ايم که پيشبرد کار را تسريع و تسهيل کنيم. در اين ميان، يکي از مباحث، توانمندسازي نيروي انساني است که با نيازسنجي و تعريف دوره‌هاي آموزشي و همکاري با مراکز آموزشي کشور تلاش مي‌کنيم تا ارتقاي نيروي انساني موجود شرکت را داشته باشيم. موضوع ديگر بحث جذب نيروهاي جديد است. در اين حوزه هم نياز داشتيم برند کارفرمايي را ارتقا دهيم که اين کار را نيز سعي کرده‌ايم با حضوردر نمايشگاه‌هاي مختلف و برگزار رويدادهاي مختلف جامه عمل بپوشانيم و از اين جنبه نيروهاي با نشاط بيشتر و تخصص بيشتر را جذب کنيم. اين افراد با ورود به بدنه، باعث انتقال دانش و تربيت نسل بعدي شرکت براي توسعه بيش‌تر مي شود.

  • برچسب ها