امروز : دوم اسفند ماه سال 1402
image پرداخت

کار با هوش‌مصنوعي در آينده بيش از هر زمان ديگري به انسان نياز دارد


هوش‌مصنوعي در حال هموارتر کردن راه خود به سمت مشاغل بيشتري است اما همزمان با تغيير نحوه کار، همچنان اين مهارت‌هاي انساني و فردي است که مهمترين عامل در اين موضوع است.

به گزارش بانک امروز به نقل از روابط عمومي شرکت ملي انفورماتيک، همان‌طور که در دهه 90 ميلادي، اينترنت انقلاب به پا کرد، در حال حاضر نيز هوش‌مصنوعي در حال تغيير دادن ماهيت مشاغل است. هرچند که برخي اعتقاد دارند چنين تحولي در بخش‌هاي توليد و خدمات مي‌تواند ترسناک باشد ولي در سه سال گذشته، فناوري هوش مصنوعي فرصتي دوباره در اختيار بشر قرار داد تا نحوه انجام برخي از امور را بازآرايي و ساختار آن را تغيير دهد.

کارشناسان مي‌گويند بهترين راه براي مديريت تغييرات پيش رو براي کارمندان و کارفرمايان، اتخاذ يک «ذهنيت مهارت اول» است.

براي کارمندان، اين امر بدان معناست که به جاي عنوان شغلي، بايد به شغل خود به عنوان مجموعه‌اي از وظايف نگاه کنند، با درک اين موضوع که با پيشرفت هوش‌مصنوعي، وظايف آنها به طور منظم تغيير خواهد کرد. در حقيقت وظايف هر فرد در شغل او به 2 دسته کلي تقسيم مي‌شود؛ وظايفي که هوش‌مصنوعي مي‌تواند کارايي کارمندان را بهبود ببخشد و امور ديگري که به مهارت‌هاي منحصر بفرد وي نيازمند هستند. کارمندان به طور مشخص بايد مهارت‌هايي که منحصر به وي هستند را شناسايي و بر روي آنها سرمايه‌گذاري کنند.

به هرحال بايد توجه داشت که مهارت‌هاي مورد نياز براي بسياري از مشاغل از سال 2015 به مرور تغيير کرده است. در حال حاضر 25 درصد از مشاغل نيازمند مهارت‌هاي مرتبط با هوش‌مصنوعي هستند ولي انتظار مي‌رود که شمار اين مهارت‌ها تا سال 2030 به رقم خيره‌کننده 65 درصد برسد که دليل اين موضوع نيز توسعه سريع فناوري‌هاي نوين از جمله هوش‌مصنوعي است. اين موضوع تنها مهارت‌هاي مربوط به سواد هوش‌مصنوعي نيست – مهارت‌هاي افراد نيز در حال افزايش است.

داده‌هاي مختلف نشان مي‌دهند مهارت‌هاي برتري که متخصصان فکر مي‌کنند با استفاده گسترده‌تر از ابزارهاي هوش‌مصنوعي در کار مهم‌ترمي‌شوند، «حل مساله (ارائه راهکار)، تفکر استراتژيک و مديريت زمان» است.

در مورد کارفرمايان، ظهور هوش‌مصنوعي تنها اهميت رويکرد مبتني بر مهارت را براي استخدام و توسعه استعدادها افزايش مي‌دهد. امروزه افراد بيشتر و با سرعت بالاتر در حال يادگيري مهارت‌هاي هوش‌مصنوعي هستند به طوري که افراد داراي مهارت در اين فناوري در حال حاضر 9 برابر کساني است که در سال 2016 درباره آن مهارت داشتند.

اشتياق براي فراگيري مهارت‌هاي تازه افزايش يافته است؛ پست‌هاي شغلي لينکدين که به هوش‌مصنوعي يا هوش‌مصنوعي مولد در 2 سال گذشته اشاره داشته‌اند، نسبت به پست‌هاي شغلي بدون اشاره به فناوري، 17 درصد بازديد بيشتر داشته‌اند. رهبراني که در زمان استخدام افراد بر روي اين مهارت‌ها تمرکز مي‌کنند (به جاي مدرک تحصيلي يا شغلي که يک فرد داشته است)، ظرفيت بالاتري را براي کارمندان خود ايجاد مي‌کنند و با تغيير روش انجام کار، سازمان آنها چابک‌تر خواهد بود.

همين امر در مورد پرورش استعدادها نيز صادق است. ما به طور فزاينده‌اي شاهد تبديل شدن کارفرمايان به آموزش‌دهندگان خواهيم بود و «استخدام به شرط آموزش» و جذب نيرو از طريق ارتقاء مهارت و همچنين «آموزش براي ارتقاء» خواهيم بود. اين موضوع براي مهارت‌هاي سخت مرتبط با هوش‌مصنوعي است اما شايد امروزه اين موضوع براي مهارت‌هاي ديگر نيز صادق باشد: داده‌هاي آماري نشان مي‌دهند که 92 درصد از مديران آمريکايي معتقدند مهارت‌هاي افراد امروزه از هميشه مهم‌تر هستند.

سال 2024 آغازگر دنياي جديدي از کار است که در آن مهارت‌هاي افراد – حل مساله (ارائه راهکار)، همدلي و گوش دادن فعال- براي موفقيت شغلي مهم‌تر از ساير موارد هستند و همکاري افراد با افراد براي موفقيت شرکت ضروري‌تر است. رهبران و کارمندان بايد هوش‌مصنوعي را تنها يک ابزار در جعبه ابزار بدانند. هوش‌مصنوعي جايگزين افراد نمي‌شود بلکه به آنها اجازه مي‌دهد تا کار خود را به طور مؤثرتري انجام دهند و به آنها فرصت مي‌دهد تا روي بخش‌هاي با ارزش‌تر و انساني‌تر شغل خود تمرکز کنند.

به عنوان مثال، يک مهندس نرم‌افزار مي‌تواند براي کدنويسي معمولي يا تکراري‌تر که به طور مرتب مورد نياز است، از هوش مصنوعي کمک بگيرد و زمان بيشتري را به نوآوري در ايده‌هاي جديد اختصاص دهد.

در سال‌هاي پيش‌رو، رهبران به اين فناوري در حال تکامل تمايل بيشتري پيدا خواهند کرد و به طور همزمان به سمت توانمندسازي کارمندان خود حرکت خواهند کرد و تلاش مي‌کنند تا افراد ماهر را با ادامه يادگيري مهارت‌هاي هوش‌مصنوعي ارتقاء دهند. در نتيجه، دنياي جديدي از مشاغل به وجود خواهد آمد که انساني‌تر و رضايت‌بخش‌تر از گذشته خواهد بود.

  • برچسب ها