امروز : ششم اسفند ماه سال 1402
image بانک

هفت دستاورد بانک پارسيان در حوزه ديجيتال و بانکداري مدرن

تقويت هوشمندسازي در فرايندهاي بانکي از جمله اهداف بنيادين بانک پارسيان به شمار مي آيد.

به گزارش بانک امروز، بانک پارسيان در حوزه بانکداري ديجيتال اقدام به عرضه محصولاتي با هدف دسترسي آسان مشتريان و کاهش مراجعات حضوري به شعب خود کرده است که داراي ويژگي‌هاي جذابي همچون؛ استفاده از احراز هويت، خريد شارژ و افتتاح حساب غيرحضوري به همراه فرايندهاي غيرحضوري تشکيل پرونده براي اعطاي تسهيلات و دريافت کارت اعتباري چند بخشي مي‌باشد که در اين مطلب به آن پرداخته‌شده است.
اين بانک با هدف ارتقا و تقويت نقش هوشمند سازي در فرايندهاي بانکي و در راستاي دسترسي آسان و سريع متقاضيان درخواست تسهيلات و خدمات بانکي اقدام به راه‌اندازي محصولات مدرن در حوزه بانکداري ديجيتال کرده است و دستاوردهاي چشمگيري را در اين حوزه توانسته به ثبت برساند.
بانک پارسيان برنامه‌هاي خود را بر محور فناوري و تقويت اين حوزه با ورود نظام بانکداري به توسعه صنعت هوشمند سازي فعاليت‌ها مستقر نموده و در اين مسير هفت محصول مدرن؛ سبد محصولات موبايلي، سامانه تسهيلات غيرحضوري، کارت اعتباري چندبخشي، پلتفرم بانکداري باز کبالت، محصول پارسينس، چکاد(چک امن ديجيتال) و امضاء ديجيتال را براي جامعه هدف و متقاضيان خود عرضه کرده است.
1-سبد محصولات موبايلي بانک
برنامه‌هاي کاربردي يا همان اپليکيشن‌ها همواره نقشي اساسي در سرعت انجام فعاليت‌هاي بانکي دارند . در اين راستا، بانک پارسيان با شناخت از نياز مشتريان و متقاضيان خدمات بانکي اقدام به ارائه محصولات مختلفي در سبد محصولات موبايلي پارسيان کرده است که هر کدام داراي مزيت‌ها و ويژگي‌هايي منحصر به فرد مي‌باشد که در ذيل به آنها مي‌پردازيم.
• همراه بانک پارسيان من:
بانک پارسيان به‌عنوان بانک پيشگام در ارائه خدمات نوين بانکي از طريق درگاه‌هاي حضوري و غيرحضوري محصولي هوشمند با نام «همراه بانک پارسيان من» را در جهت بهره‌برداري کليه مشتريان بالقوه و بالفعل خصوصاً افرادي که تمايل به استفاده از خدمات غيرحضوري را به دلايل گوناگون دارند ارائه کرده است.
متقاضيان مي‌توانند با نصب اپليکيشن پارسيان من بدون حضور در شعبه افتتاح حساب کرده و از کليه خدمات غير حضوري بانک پارسيان بهره‌مند شوند.
اين محصول که با توجه به استفاده حداکثري مردم در استفاده از تلفن همراه و فناوري‌هاي روز دنيا در جهت جلوگيري از هدر رفت وقت مشتريان از طرف بانک پارسيان ارائه شده است، داراي ويژگي‌هايي همچون؛ ورود با انواع ابزارهاي شناسايي بيومتريک (اثرانگشت، تشخيص چهره و ...)، ثبت‌نام و فعال‌سازي رمز پوياي کارت به ‌صورت غيرحضوري، مسدودي و رفع مسدودي کارت به صورت غيرحضوري در کنار خدمات معمول نظام بانکداري است.
همچنين دريافت موجودي و صورتحساب، انتقال وجه داخلي و شتابي، افتتاح و بستن حساب به‌صورت غيرحضوري، امکان اضافه شدن شماره کارت مشتري در ساير بانکهاي عضو شتاب و انجام عمليات کارت به کارت، ذخيره شماره کارت، حساب و شبا مقصد در مخاطبين به‌صورت خودکار، خريد شارژ و بسته اينترنت، استعلام و پرداخت انواع قبوض، حواله بين‌بانکي پايا، ساتنا و پل، پرداخت اقساط تسهيلات، نمايش وضعيت چک هاي مشتري، مديريت مخاطبين، مشخصات کارت اعتباري ،تمديد سرويس پيامک به‌صورت غيرحضوري از ديگر ويژگي‌هاي استفاده از همراه بانک پارسيان من است.
تنوع ارائه خدمات در همراه بانک پارسيان به امور بانکي منحصر به افراد حقيقي نمي‌شود، بلکه مرتبطين و امضادارن شخصيت‌هاي حقوقي نيز مي‌توانند جهت تاييد درخواستها از امکانات کارتابلي به صورت غيرحضوري بهره‌مند شوند.
ارائه خدمات باشگاه مشتريان، خدمات صندوق سرمايه گذاري لوتوس پارسيان، کيف پول، ارائه خدمات فعالسازي همراه بانک و اينترنت بانک و تغييرات پروفايل مشتري بر مبناي احراز هويت غيرحضوري، خدمات پيچک و چکاد (چک امن ديجيتال) و امکان توثيق سهام بورس بابت تسهيلات (ستاره) و خريد سفته الکترونيک از جمله اين مزيت‌ها در برنامه کاربردي همراه بانک پارسيان من است.
محصول همراه بانک پارسيان من در حوزه توسعه فعاليت‌هاي بانکداري الکترونيکي از طرف اين بانک براي مشترياني که علاقمند به دريافت خدمات غيرحضوري و سرعت در دريافت خدمات بانکي هستند، ارائه شده است. مشتريان بانک پارسيان مي‌توانند با دريافت رمز ورود به موبايل بانک از طريق شعبه و يا خانه پارسيان و يا خدمات غيرحضوري در همراه بانک پارسيان براي دريافت اين خدمت اقدام کنند.
همچنين بانک پارسيان براي متقاضيان غيرپارسياني خود نيز اين امکان را فراهم کرده است که با احراز هويت غيرحضوري از طريق همراه بانک پارسيان من نسبت به افتتاح حساب، دريافت کارت و فعالسازي همراه بانک از اين خدمات غيرحضوري بهره ببرند.
• بانکيار:
اپليکيشن بانکيار محصول ديگري از سبد محصولات موبايلي بانک پارسيان است که در کنار ارائه خدمات ضروري بانکي (انتقال وجه، پرداخت اقساط، مديريت چک و ...) داراي قابليت هاي ارسال هديه آنلاين به ديگران، و سرويس حسابداري شخصي تحت عنوان حسابت مي‌باشد.
در برنامه کاربردي بانکيار اين امکان وجود دارد تا با استفاده از سرويس ارسال هديه آنلاين به ديگران، مبلغي را به عنوان هديه همراه با عکس، متن دلخواه يا صداي ضبط‌شده از طريق شماره موبايل به فرد مورد نظر ارسال کرد.
حسابت يا همان سرويس حسابداري شخصي ديگر ويژگي منحصر اپليکيشن بانکيار است که از طريق اين سرويس مي‌توان امور مالي، تراکنش‌ها و هزينه/ درآمد را مشاهده و مديريت کرد. ثبت خودکار دسته‌بندي تراکنش، نمايش خودکار نام پذيرنده در رسيد خريد، نمايش نام واريز کننده و... از ديگر قابليت هاي اين سرويس مي‌باشد.
• همراه بانک پارسيان در اپليکيشن تاپ:
برنامه کاربردي «تاپ» يک مرجع کامل خدمات مالي، اعتباري ، پرداخت، گردشگري و تفريحاتي، خودرو و بازار سرمايه است.
اين برنامه کاربردي در بستري امن و مطمئن و قدرت گرفته از بانک پارسيان و شرکت‌هاي زيرمجموعه آن، ضمن حفظ محرمانگي اطلاعات شخصي و مالي کاربران خود، بيش از ?? خدمت مبتني بر سيستم تلفن همراه را ارائه مي‌دهد.
مشتريان و متقاضيان دريافت اين خدمت مي‌توانند در کنار اين خدمات در صورتي که نياز به استفاده از خدمات مالي بانک پارسيان داشته باشند، با احراز هويت غيرحضوري از خدمات همراه بانک پارسيان در برنامه تاپ برخوردار شوند.
مشتريان بانک پارسيان که تاپ را نصب کرده‌‌اند مي‌توانند با استفاده از همراه‌بانک پارسيان موجود در برنامک تاپ، علاوه بر دريافت خدمات اصلي نظير انتقال وجه، مديريت حساب ، افتتاح حساب غير حضوري و ...، درخواست کارت اعتباري را نيز به ثبت برسانند.
2-سامانه تسهيلات غيرحضوري (ستاپ)
سامانه تسهيلات غيرحضوري بانک پارسيان خدمتي ديگر از اين بانک در راستاي جلوگيري از اتلاف وقت مشتريان و متقاضيان درخواست تسهيلات هست که مزيت‌هاي اصلي را همچون مکانيزه کردن فرايند تشکيل پرونده براي اعطاي تسهيلات را دارا هست. متقاضي و ضامنين پس از اسکن کليه مدارک در صورت واجد شرايط اخذ تسهيلات بودن، با مراجعه به شعبه به‌صورت حضوري قراردادها و وثايق را امضا مي‌کنند.
همچنين عدم نياز به حضور مشتري به‌دفعات و صرفاً يک‌بار مراجعه مشتري و ضامن/ ضامنين به شعبه، بارگذاري مدارک مشتري و ضامن/ ضامنين به‌صورت سيستمي، اخذ خودکار استعلام‌ها و نمايش پاسخ آن به مشتري، اعطاي تسهيلات در قبال وثيقه چک، سفته از ديگر ويژگي‌هاي اين سامانه و خدمت هوشمند بانک پارسيان است.
مشتريان داراي سپرده نزد بانک و شرايط دريافت تسهيلات مطابق ضوابط اعتباري بانک مي‌توانند با مراجعه به سايت بانک و ورود از طريق لينک بارگذاري شده براي دريافت مراحل رمز عبور و فعال‌سازي‌هاي غيرحضوري سامانه اقدام نمايند. گروه هدف اين محصول مشتريان حقيقي متقاضي تسهيلات مي‌باشند.
3-کارت اعتباري چندبخشي
در کنار خدمات فوق، بانک پارسيان که داراي طيف وسيعي از خدمات بانکداري الکترونيکي است و محصولات بانکي به‌صورت مجازي را در اختيار مشتريان قرار مي‌دهد، انواع کارت اعتباري را باقابليت‌هاي استفاده از تمامي درگاه‌ها و بخش‌بندي شده با محل مصرف مشخص تحت عنوان کارت چندبخشي به مشتريان و افراد متقاضي اين خدمت ارائه مي‌دهد.
اين محصول داراي ويژگي‌هاي شگرف و منحصري در دو بخش عموم و تقسيم‌بندي شده است. در بخش عام اين محصول مي‌توان به مزيت امکان ثبت تراکنش خريد با استفاده از آن‌ها بر روي تمامي پايانه‌هاي فروش اشاره کرد.
در محوريت بخش‌بندي شده با محل مصرف مشخص اين محصول داراي ويژگي‌هايي جذاب از قبيل؛ بخش‌بندي‌هاي مجزا (کالاي بادوام، مصرفي، سلامت، گردشگري، عام و...) هست. همچنين در اين محصول، براي هر بخش يک خط اعتباري(با شرايط منحصر به خود) در نظر گرفته‌شده به‌نحوي‌که مجموع تمامي بخش‌ها از سقف مجاز مکناي هر فرد(در حال حاضر مبلغ سه ميليارد ريال) تجاوز نخواهد کرد.
هر بخش با توجه به ويژگي‌هاي خود داراي گروهي از پذيرنده‌ها در زيرمجموعه خود مي‌باشد که امکان خريد اعتباري را براي مشتريان بانک از مجموعه‌هاي متنوعي از شبکه تأمين فراهم مي‌نمايد. با توجه به شبکه پذيرندگي طرف قرارداد با بانک، اعطاي تسهيلات در هر بخش با شرايط نرخ‌هاي ترجيحي امکان‌پذير خواهد بود. شبکه پذيرندگي در چرخه مبادلات پولي خود، فروش نسيه را حذف و به‌صورت نقدي کالاي موردنظر خود را خواهد فروخت. در اين محصول يک کارت جايگزين چندين کارت مشتري مي‌گردد.
مشتريان کارت اعتباري در بخش عام وفق شرايط و ضوابط اعتباري بانک از محصول با محل مصرف مشخص بر اساس بازاريابي بانک و شرايط موردتوافق پذيرندگان با بانک از اعتبار در نظر گرفته‌شده در اين سگمنت بهره‌مند مي‌گردند.
متقاضيان اين خدمت مي‌توانند با مراجعه به شعب بانک، سامانه تسهيلات غيرحضوري (ستاپ) براي دريافت کارت اعتباري با مشخصات عام اقدام نمايند. همچنين مشتريان بانک براي دريافت اين محصول مي‌توانند از دو طريق مراجعه حضوري به شعب بانک يا از طريق اپليکيشن تاپ (مشتريان سازماني) به‌عنوان بستر غيرحضوري کارت در بخش گردشگري اقدام نمايند
ازجمله ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين محصول مي‌توان به نرخ ترجيحي تسهيلات، گردشي بودن اعتبار، امکان درخواست غيرحضوري کارت در بخش عام اشاره کرد. يادآور مي‌شود که کارت‌هاي مولتي سگمنت نيز داراي مزيت‌هاي رقابتي جذابي مانند: نرخ ترجيحي تسهيلات در سگمنت با محل مصرف مشخص، گردشي بودن اعتبار و امکان استفاده از چند خط اعتباري در قالب يک کارت مي‌باشند.
4-پلتفرم بانکداري باز کبالت
پلتفرم بانکداري باز کبالت (Caspian Open Banking And Largescale Technology) ، شامل مجموعه اي از سرويس هاي مالي (مانند انتقال وجه ، صورتحساب و ...) و غيرمالي است که اين امکان را در اختيار توسعه دهندگان، شرکت‌ها و فين‌تک‌ها قرار مي دهد تا بتوانند برنامه هاي کاربردي خلاقانه توليد و برپايه حساب ها و تراکنش هاي بانکي به مشتريان خود سرويس هاي مختلفي را ارائه کنند.
اين محصول داراي مزيت‌هاي منحصر به فردي است که به واسطه امکانات ذيل براي بهره برداران آن ايجاد ارزش مي نمايد :
• توانمند ساختن شرکاء تجاري در توليد نرم‌افزار برروي پلتفرم باز
• يکپارچه‌سازي محصولات و خدمات در ميان پلتفرم‌هاي مختلف
• ايجاد گستردگي بيشتر خدمات تراکنشي به ساير پلتفرم‌ها در راستاي ارائه دسترسي
• طراحي و ايجاد APIهاي فراهم آورنده تصديق صحت و اعتبار
• کارکردهاي محل‌محور در راستاي بهبود مشغوليت کاربران و روابط مشتري
• طراحي APIهايي که به نيابت از مشتري، شخص ثالث را مجاز به اجراي سرويس ها مي نمايد
• امکان طبقه‌بندي APIها در دسته هاي مختلف مانند: پرداخت، خدمات عمومي، ريسک
• امکان توليد کدهاي سرويس گيرنده به زبان‌ها و فريم ورک هاي مختلف
• تسهيل فرايندهاي توسعه و طراحي از طريق ارايه واسط کاربري تعاملي
• امکان گزارش هاي تحليلي مورد نياز توسعه دهندگان، به ازاي پارامترهاي مختلف
• امکان مديريت ترافيک روي سرويس ها(Throttling)
• امکان ارسال پيام بر روي سرويس ها متناسب با نياز توسعه دهندگان
با توجه به اينکه در سامانه کبالت، سرويس هاي مختلف در قالب API در اختيار مشتريان قرار گيرد، جامعه هدف اين پلتفرم (سکو) شخصيت‌هاي حقوقي، شرکت‌ها و سازمان‌هايي مي باشند که داراي زير ساخت و سامانه هاي اختصاصي توليد شده توسط خود آنها و يا پيمانکاران آنها است. مشتريان مي توانند سرويس هاي دريافت شده از طريق پلتفرم کبالت را در سامانه هاي مذکور پياده سازي نمايند.
از سه روش زير امکان دسترسي به کبالت براي مشتري ميسر مي باشد:
1) مراجعه به نشاني اينترنتي www.cobalt724.ir
2) مراجعه مشتريان به شعب يا مکاتبه با مديريت توسعه فناوري بانک پارسيان
3) ارتباط مشتريان با واحد توسعه بازار شرکت کاسپين به عنوان مجري اين زيرساخت
5-محصول Omni Channel پارسينس
در رويکرد الکترونيک ، با کانال‌هاي مجزا (مانند اينترنت بانک ، موبايل بانک يا شعب) ، محصولات دقيقا با سلايق و نيازهاي هر مشتري به تفکيک، ايجاد نشده اند و هر کانال گردش کار، محتوا، طراحي صفحه نمايش و ساير ويژگي‌هاي مختص به خود را دارد که براي همه مشتريان يکسان مي‌باشد.
ضمنا بسياري از کارکردهاي مشابه در هر کانال بارها و بارها ايجاد شده اند و اين بدان معني است که يک عمليات با نتايج مشابه به روش‌هاي مختلف و تحت فرم‌هاي مختلفي انجام مي‌گردد که کار را براي مشتري و همچنين کارکنان بانک بسيار دشوار مي‌سازد، زيرا آنها مجبور هستند به تعداد کانال‌هاي ارتباطي، آموزش‌هاي مختلفي را دريافت نمايند.
به جاي ايجاد روال‌هاي تکراري براي هر کانال، بايد همه فعاليت‌ها و خدمات يک بار و به يک شکل انجام شود و از طريق يک هسته مرکزي مشترک براي همه کانال‌ها کنترل و همگام‌سازي شوند. يک پلتفرم بانکي ديجيتال مرکزي براي همه کانال‌ها با رويکرد تعاملات بيشتر با مشتري در هر نقطه ارتباطي مانند اينترنت موبايل، شعب، خودپرداز و... مورد نياز است. نام اين هسته مرکزي «آمني چنل با نام تجاري پارسينس» مي‌باشد. مشتري بايد براي استفاده از اين محصول داراي کاربري و رمز عبور در يکي از درگاه هاي غيرحضوري مانند اينترنت بانک يا موبايل بانک باشد.
در سامانه امني چنل، يکي از مهمترين بخش‌ها ايجاد زير ساخت‌هايي است که امکان ايجاد تطبيق خدمات بانکي با سطح نياز مشتريان را فراهم مي‌آورد. به طور مثال قابليت ويجت سازي خدمات (Widget) به مشتريان اين امکان را مي‌دهد تا سرويس‌هاي بانکي را مطابق با سلايق و نيازهاي خودشان تغيير دهند. ارائه خدمات از طريق همه کانال‌ها به مشتريان، افزايش تعاملات مشتريان از طريق ايجاد شبکه از مزاياي رقابتي اين محصول به حساب مي‌آيد.
6-چکاد (چک امن ديجيتال):
با هدف ايجاد بستر امن بين‌بانکي جهت ارائه چک ديجيتال و برطرف‌ نمودن مشکلات چک فيزيکي و استفاده در سامانه‌هاي مختلف، وب سرويس‌هاي چکاد ايجاد شده ودر حال حاضر در حوزه هاي زير در حال ارائه خدمت مي باشد :
• درخواست دسته‌چک
• صدور چک
• مشاهده کارتابل چک‌هاي دريافتي
• انتقال چک
• مسدودي چک
• ابطال چک
• انواع سرويس‌هاي استعلامي در حوزه چک
اين خدمات در همراه بانک، اينترنت بانک و سامانه پارسينس بانک پارسيان ارائه گرديده است.
7-امضاء ديجيتال :
امضاي ديجيتال يک پيام رمزگذاري شده، امضاکننده را با يک سند در يک تراکنش ثبت‌شده به طور ايمن مرتبط مي‌کند. امضاي ديجيتال از يک فرمت استاندارد و پذيرفته‌شده به نام زيرساخت کليد عمومي (PKI) استفاده مي‌کند تا بالاترين سطوح امنيت و پذيرش جهاني را فراهم کند. بانک پارسيان اقدام به پياده سازي امضاي ديجيتال با دو ريشه نماد بانک مرکزي و ريشه وزارت صمت نموده است و خدمات ذيل از آن طريق ارائه مي گردد :
• استفاده از امضاء ديجيتال جايگزين رمز انتقال وجه حساب به حساب
• استفاده از امضاء ديجيتال براي صدور امضاء چک امن ديجيتال
• استفاده از امضاي ديجيتال براي عمليات سفته الکترونيک








  • برچسب ها