رییس کل بانک مرکزی: تسلط بانک مرکزی در بازار ارز بیشتر می‌شود

محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در  نشست و هم اندیشی با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از افزایش تسلط بانک مرکزی در بازار ارز و کاهش نرخ تورم خبر داد.

او ادامه داد :با توجه به  نتایج استفاده از دیپلماسی اقتصادی و گسترش روابط بانکی و تجاری با کشورهای هم پیمان و همسایه و گشایش های به وجود آمده، دسترسی کشور به منابع ارزی در سال جاری افزایش یافته و قدرت مدیریت بیشتری نیز بر منابع ارزی زیادی که در خارج از کشور وجود دارد خواهیم داشت. این موضوع البته بر افزایش تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز، اثربخش خواهد بود.

رئیس کل بانک  مرکزی همچنین با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت: ما طی سال های گذشته شاهد انحراف شاخص های نقدینگی، پایه پولی، تورم، حجم پول و … از روند بلندمدت بودیم و ادامه این روند می توانست کشور را به سمت تورم و نقدینگی بالا سوق دهد. با سیاست های پولی مناسب و برنامه های هدف گذاری شده دقیق در بانک مرکزی، هم اکنون شاهد بازگشت این شاخص ها به روند بلندمدت و بازگشت پیش بینی پذیری به اقتصاد برای فعالان اقتصادی هستیم.

دکتر فرزین در خصوص روند شاخص های پولی نیز گفت: با اجرا و پیگیری دقیق سیاست‌های پولی در بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد بطوریکه نرخ این شاخص مهم پولی و تاثیرگذار در تورم نسبت به رقم فروردین سال ۱۴۰۲ که ۴۵ درصد بود با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش، در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد رسید.

Print Friendly, PDF & Email

لینک کوتاه خبر:

https://bankemruz.ir/?p=10483

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

آخرین اخبار: