وی ادامه داد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ایران باید جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در زمینه هوش مصنوعی باشد؛ صنایع مختلف از جمله صنعت بانکی کشور نیز در تلاش برای رسیدن به این جایگاه و کاربردیسازی هوش مصنوعی هستند.
فراهانی افزود: ایران در زمینه تولید مقالات علمی در زمینه هوش مصنوعی به ویژه موضوع شبکههای عصبی از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار است اما تا زمانی که به سمت کاربردیسازی این فناوری نرویم، هیچگونه پیشرفتی در آن نخواهیم داشت.
مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک اقدامات انجام شده در این گروه در زمینه کاربردیسازی هوش مصنوعی را بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: تجزیه و تحلیل دادهها و پیشنگری؛ چتباتهای هوشمند؛ پاسخگویی مشتریان؛ دستیار مجازی هوشمند ارائه خدمات بانکی؛ اعتبارسنجی؛ کشف تقلب و مبارزه با پولشویی؛ شناسایی الگوهای نامتعارف و مشکوک؛ تحلیل احساسات مشتریان؛ مدیریت هوشمند سبد دارایی مشتریان؛ پردازش هوشمند قوانین و مقررات؛ احراز هویت؛ پیشبینی تغییرات بازار؛ استخراج و تحلیل هوشمند اطلاعات؛ ارزیابی ریسک جرائم مالی و تحلیل سیاستگذاری و تصمیمگیری از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری هستند.
فراهانی در ادامه به معرفی مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک پرداخت و گفت: این مرکز در سال ۱۴۰۲ تاسیس و برنامه راهبردی آن تدوین شده است. راهاندازی دستیار مجازی بانکی (نیکای)، پلتفرم متابانک و ایجاد کیوسک آواتار هوشمند بانکی از جمله پروژههای اجرا شده در این زمینه هستند.
وی به پروژههای آغاز شده در زمینه استفاده از هوش مصنوعی توسط بانکهای کشور پرداخت و اظهار داشت: در زمینه احراز هویت اقدامات خوبی انجام شده ولی هنوز در زمینه چت باتها و اعتبارسنجی موضوعی که نهایی شده باشد، اتفاق نیفتاده و محصولی عملیاتی نشده است.
مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک در پایان خواستار تسهیل ورود برخی از تجهیزات مورد نیاز برای راهاندازی اپراتورهای هوش مصنوعی برای استفاده در صنعت بانکداری کشور تحت نظر بانک مرکزی شد و تاکید کرد که برای ارائه خدمات بانکی با استفاده از این فناوری، نیازمند مرکز پردازش سریع هوش مصنوعی هستیم.