به گزارش بانک امروز، حمزه آقابابایی مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر نیز در این نشست در سخنانی با موضوع ارتباط بین حوزه اعتبار و حوزه رمزدارایی با توسعه شبکه پرداخت، با اشاره به این که سهم تراکنشهای شاپرکی در GDP کشور که طی ۵ سال گذشته با ۵ درصد رشد به حدود ۱۵ درصد رسیده است، گفت: با توجه به تکلیف شبکه پرداخت کشور برای تنوعبخشی به ابزارهای پرداخت، یکی از مواردی که میتواند به عنوان ابزار پرداخت نقشآفرینی کند، همین ابزارهای کریپتو و رمزارزهاست. البته باید در نظر داشته باشیم که در این حوزه با چالشهای قانونگذاری و تنظیمگری روبرو هستیم.
وی افزود: بر اساس گزارشهای شاپرک و بانک مرکزی، صنعت پرداخت همهساله در حال توسعه است و تعداد و مبلغ تراکنشها افزایش مییابد ولی ارزش حقیقی تراکنشها منفی است که این امر به تورم و کاهش قدرت خرید مردم مربوط میشود. بنابر این یکی از روشهای مؤثر برای توسعه بیشتر صنعت پرداخت، افزایش قدرت خرید مردم است.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر همچنین گفت: برآوردها نشان میدهد در کشور ما حدود ۲۲ میلیون نفر در حوزه رمزارزها فعال هستند و روزانه حدود ۱۰ میلیون دلار معامله در این حوزه در کشورمان صورت میگیرد، و این امر نشاندهنده این است که حوزه رمزارزها، حوزه بکر و جذابی برای توسعه صنعت پرداخت است. به این شکل که میتوانیم مفهوم اعتبار را به صورت رمزدارایی در کشور پیاده کنیم. مدل فعلی حوزه اعتبار در کشورمان چندان موفق نبوده است و اگر ما سازوکاری فراهم کنیم که رمزداراییها را به اعتبار تبدیل کنیم و بر آن نظارت کنیم، میتوانیم آن را در مسیر خرید خدمت و کالا مصرف کنیم. این امر به توسعه شبکه پرداخت و توسعه سهم تراکنشهای شاپرکی از GDP نیز کمک خواهد کرد.
آقابابایی همچنین به تراکنشهای ریزپرداختها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم پرداختهای خرد ۹۴ درصد هست و کیف پولهای مبتنی بر رمزارزها میتواند برای این تراکنشها شکل بگیرد و این موضوع به امنیت شبکه پرداخت نیز کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در پایان مزایای کاربردهای جدی رمزارزها در حوزه پرداخت را کمک به قدرت خرید مردم، توسعه شبکه اعتباری، توسعه ارائه اعتبار و اعطای وام آنلاین برای جامعه مصرف کننده دانست و با اشاره به محصول دایادایموند که روی پلتفرم پاسینو این شرکت راهاندازی شده، آن را محصول موفقی در حوزه اقتصاد توکن دانست که با استقبال خوبی مواجه شده و قدرت خرید مشتریان را افزایش میدهد.