شرکت رمیس در سال ۱۳۸۰ توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر، به صورت کاملا خصوصی و با هدف فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأسیس شده است و تلاش کرده است با بهکارگیری بهترین، معروفترین و بزرگترین برندهای تجاری فعال دنیا در این زمینه، برای شرکای تجاری خود ایجاد ارزش کند. شرکای تجاری این مجموعه، نه تنها سهامداران شرکت بلکه مشتریان و کارکنان شرکت نیز بوده و هستند. فعالیتهای شرکت در جهت ایجاد ارزش و برطرف کردن نیازهای مشتریان برای سازمانهای بزرگ و کوچک دولتی، خصوصی و همچنین شرکتهای همکار است. رمیس همواره در حال برنامهریزی، تدارک و سازماندهی مستمر بوده و توانسته است طیف وسیعی از خدمات و تجهیزات را برای ارائه داشته باشد و در این راه با افزودن دانش فنی همکاران خود و انتقال فناوریهای روز دنیا به داخل کشور، نقش موثری در پیشرفت اقتصاد و فناوری کشور داشته باشد. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل گفت و گوی سیمای بانکداری با سعید شجاعی، مدیر واحد اوراکل رمیس است.
رویکرد شرکت رمیس در حوزه راهکارهای زیرساختی چیست و در راستای روزآمدی، چه تحولی در خدمات و محصولات این شرکت رخ داده است؟
شرکت رمیس تابع ترندی است که در دنیا اتفاق افتاده است. سالهاست که در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که راهحلها و محصولات خاصمنظوره میتوانند جایگزین محصولات عاممنظوره شوند؛ چه از لحاظ سختافزاری و چه نرمافزاری. دلیل این تغییر آن است که تأمین کنندهای که محصول را تولید میکند، عموماً تمام چالشهای یک صنعت یا یک فرآیند را بررسی میکند و سپس محصولی سختافزاری یا نرمافزاری، متناسب با آن نیاز را تولید میکند.
شرکت اوراکل حدودا از سال ۲۰۰۸ سیاست خود را تغییر داد و به این سمت حرکت کرد که سختافزارهایی تولید کند که خود در لایههای مختلف به آنها نیاز دارد و شاید تأسفآور باشد که ما در ایران بعد از ۱۵ سال درباره این راهکارها صحبت میکنیم. وقتی به تاریخچه آن نگاه میکنیم، میبینیم که این مسیر را IBM. سالها پیش آغاز کرد. آیبیام نیازهای پایگاه داده خود را شناسایی. و سپس سختافزارهایی تولید میکرد که به طور خاص آن نیازها را برآورده کند. امروز، اکثر کمپانیهای دنیا به دنبال این هستند که نیازهای خود در حوزههایی مانند سختافزار، امنیت یا میانافزار را از مرجعی برطرف کنند که خودش تولیدکننده آن نیازهاست.
مثلاً اگر من به عنوان یک شرکت یا بانک خارجی میخواهم از یک پایگاه داده استفاده کنم، ترجیح میدهم که بررسی کنم آیا راهکار سختافزاری متناسب با آن پایگاه داده وجود دارد یا خیر و اگر وجود داشته باشد، قطعاً از آن استفاده خواهم کرد. این تغییر رویکرد باعث شده است که امروز دنیا به سمت راهکارهایی برود که نیازها را بهصورت اختصاصی برطرف کنند، برخلاف گذشته که ما نیازها را شناسایی میکردیم و به دنبال یک سری محصولات عمومی میرفتیم، چه در حوزه امنیت و چه در حوزه نگهداری از اطلاعات و پشتیبانگیری. اما امروزه اینگونه نیست؛ ما ابتدا نیاز را شناسایی میکنیم و سپس بررسی میکنیم که آیا این نیاز توسط شرکتی که محوریت داده را برای ما تأمین میکند، پاسخ داده شده است یا خیر. اگر پاسخ داده شده باشد، ترجیح میدهیم از آن استفاده کنیم.
در همین راستا، شرکت اوراکل در سال ۲۰۰۸ مفهومی را به نام Engineered Systems معرفی کرد. از این به بعد، اوراکل به جای تولید سختافزارهای عمومی، سختافزارهایی را تولید میکند که اختصاصا ترکیبی از سختافزار و نرمافزار هستند. این. سیستمهای مهندسی شده، یک ویژگی واحد دارند و آن این است که نیازهای خاص را بهطور کامل پوشش میدهند. به عنوان مثال در حوزه BackUp، اوراکل میگوید: “من میدانم تو چه نیازی داری، چون خودم آن نیاز را ایجاد کردهام و تمام این نیازها را در این سیستم یکپارچه قرار دادهام.” یا در حوزه امنیت، اوراکل میگوید: “من میدانم با چه زبانی باید با دیتابیس صحبت کنم، بنابراین میتوانم بهترین راهکار امنیتی را ارائه دهم.”
بنابراین در دنیای امروز با محوریت قراردادن پایگاه داده به عنوان قلب تپنده سازمان، کلیه نیازهای سختافزاری مورد نیاز پایگاه داده، برای رسیدن به بالاترین سطح سرویسدهی، بهتر است توسط تجهیزات خاصمنظوره پاسخ داده شوند. از این رو محصولات خانواده Oracle Engineered System بهترین پاسخ به نیازهای پایگاه داده اوراکل در سازمانهاست.
آیا این راهکارهای اختصاصی قابلیت مقیاسپذیری هم دارند؟
البته، اوراکل این راهکارهای اختصاصی را برای کسبوکارهای متوسط و سازمانهای میانی هم ارائه میکند و فقط مختص مشتریان بزرگ نیست. این روش امروز به ترند جهانی تبدیل شده است.
در اوراکل، ما دیتابیس را به عنوان قلب سازمان در نظر گرفتهایم و تمام نیازها را به این هسته متصل کردهایم. هر نیازی که شما دارید، اوراکل به آن پاسخ داده است. در رویداد Oracle Cloud World 2024، اوراکل اعلام کرد که امروز تقریبا هیچ نیازی در نیازهای سختافزاری مورد نیاز دیتابیس سازمان شما وجود ندارد که ما برای آن راهحلی نداشته باشیم، این یعنی آغاز یک انقلاب در حوزه سرویسدهی.
اوراکل این دستاورد را جشن گرفت و تأکید کرد که از این پس به توسعه این راهکارها ادامه خواهد داد.
به طور کلی، بازار ایران بسیار نزدیک به ترندهای جهانی است. به نظر من، باید در صنعت برای این تغییر تفکر، تصمیم جدی بگیریم. دیگر محصولات عاممنظوره برای موارد خاصمنظوره مانند پایگاههای داده مناسب نیستند؛ نه از نظر قیمت و نه از نظر کارآیی. این ایده به شعاری تبدیل شده که ما از یک مدتی پیش در بازار شروع به ترویج آن کردهایم و با صدای بلند می گوییم: «محصول خاصمنظوره برای کار خاصمنظوره، محصول عاممنظوره برای عاممنظوره». ما نمیگوییم که محصولات عمومی مناسب نیستند، اما برای میزبانی از دیتابیسهای اوراکل و راهکارهایی مثل میزبانی از دیتابیس،. Backup دیتابیسهای اوراکل، باید از محصولات خود اوراکل استفاده کنیم. در این تصمیم، هم پارامتر کارآیی مؤثر است و هم پارامتر قیمت. به عنوان مثال در لایه نیاز Backup and Reovery، اوراکل به شما گارانتی Zero Data Loss ارائه میدهد. یعنی با این محصول اوراکل تقریبا هیچ دیتایی از دست نخواهید داد. علاوه بر این، در مقایسه سختافزاری با معادلهای دیگر، نتیجه همیشه این است که راهکار اوراکل به صرفهتر است.
برنامه رمیس برای توسعه این راهکارها در کشور چه بوده است؟
«رمیس» در تمام سالهای اخیر، بهویژه در حوزه دیتابیسها، چه Oracle و چه SQL Server، فعال بوده است. بنده نزدیک به یک دهه است که در رمیس فعالیت دارم. اما حدود سه سال پیش به این نتیجه رسیدیم که باید یک بیزینس یونیت مستقل ایجاد کنیم که اختصاصا بر راهکارهای پایگاه داده متمرکز باشد. محوریت این واحد بر دیتابیسها، چه اوراکل و چه غیر اوراکل است. این بیزینس یونیت حدود سه سال پیش از دل رمیس شکل گرفت و روز به روز رشد کرد. ما برای آن یک نگاه و مأموریت ۵ ساله تعریف کردیم و حالا در انتهای سال ۲۰۲۴ سومین سال این مسیر را پشت سر میگذاریم.
خوشبختانه در ۲ سال گذشته موفق شدیم به اهداف و تارگتهای خود دست پیدا کنیم. امیدوارم که در پایان سال ۲۰۲۴ نیز بتوانیم به موفقیتهای بیشتری دست یابیم.
بنده حدود ۱۰ سال است که در رمیس فعالیت میکنم و شاید علت اینکه مدیران وقت رمیس این افتخار را به من دادند که در کنار آنها باشم، این است که گواهینامههای متعددی نظیر OCA،OCP. و OCS اوراکل را دریافت کردهام و همواره تلاش کردم بین مسایل فنی و بیزینسی سازمانها نگاهی جامع داشته باشم.
در حوزه خدمات، چه روی محصولات غیر سختافزاری اوراکل و چه روی سختافزارهای اوراکل، نیاز به نگاه جامع وجود دارد؛ یعنی نمیتوان صرفا به چشم یک سختافزار به آن نگاه کرد، بلکه یک سلسله خدمات مورد نیاز است که بتوان. سازمان را در این حوزه بالغ کرد.
به منظور ترویج ترندهای جهانی در این حوزه در بین کاربران به ویژه در صنعت بانکداری و پرداخت چه اقدامی در رمیس صورت گرفته است؟
همیشه یک رابطه تنگاتنگ بین رمیس و موسسه آموزش عالی ارژنگ به عنوان آکادمی وجود داشته است؛ رمیس و ارژنگ هر دو از شرکتهای هلدینگ هوگر هستند. از همین رو، چه برای سازمانهایی که به آنها خدمات میدهیم و چه به صورت مستقل، آکادمی ارژنگ در حال ارائه خدمت است. ما احساس میکنیم که در این حوزه مسئولیت اجتماعی داریم. در گذشته هم همین بوده است، یعنی همیشه سازمانها میتوانستند ترندهای بازار را در ارژنگ از طریق کارشناسها و مدیران رمیس مشاهده کنند و به زودی ارژنگ دورههای اوراکل را با سبکی متفاوت از آنچه که در ایران برگزار میشود، عرضه خواهد کرد.
چه خدمات، سرویسها و محصولاتی در سبد شما وجود دارد؟
ما ۳ نوع خدمت اصلی را به عنوان دستهبندیهای اصلی در واحد راهکارهای اوراکل تعریف کردهایم. خدمت اول از جنس پشتیبانی و نگهداری دیتابیسهاست. نام اوراکل در این بخش برجسته است، زیرا رمیس همیشه به این نام معروف بوده است. ولی ما صرفا به دیتابیس اوراکل بسنده نکردهایم و پشتیبانی از. SQL Serverها و محصولات مایکروسافت را نیز در سبد خدمات خود قرار دادهایم. بنابراین، اولین خدمت ما در حوزه نگهداری، پشتیبانی، بهروزرسانی و حفظ سلامت دیتابیسها است.
خدمت دوم که به شدت روی آن تاکید میکنیم و از نگاه مسئولیت اجتماعی به آن توجه داریم، امنیت دیتابیسهاست. این خدمت اگرچه از نظر عددی سهم کوچکی در سبد محصولات رمیس دارد، اما روی آن بسیار تلاش میکنیم. اوراکل محصولی به نام AVDF دارد که با اکثر دیتابیسها سازگار است و برای امنیت دیتابیسها به کار میرود و در شرایط امروز کشور به شدت کارآمد است.
این محصول نه فقط یک فناوری، بلکه یک فرهنگ است که باید در سازمانها اعم از کوچک، متوسط و بزرگ، به درستی جایگاه خود را پیدا کند و وارد بازار شود. ما برای نهادینه کردن این فرهنگ و محصول در ایران تلاش فراوانی میکنیم.
سومین محور فعالیت ما هم ارائه خدمات بر روی سیستمهای مهندسی شده اوراکل مانندExadata،. Zero Data Loss. و ODA است. ما تلاش میکنیم بهترین خدمات را به بهرهبرداران این تجهیزات که همان سازمانها هستند، ارائهدهیم و به باور من، این میتواند آغازگر یک انقلاب در حوزه خدمات دیجیتال ایران باشد.
با این ۳ دسته خدمت، امیدواریم بتوانیم نقشی مؤثر در راستای شعار رمیس یعنی «بر فراز دنیای دادهها» ایفا کنیم، چراکه در دنیای امروز، هیچ چیزی ارزشمندتر از دادهها نیست.
بیشترین مخاطب هدف شما چه افرادی هستند؟
ما ۳ دسته خدمت داریم که خدمت سوم ما، یعنی همین توتال سولوشنها، خود دنیایی از خدمات را شامل میشود. Target Market ما با توجه به این دستهبندیها بسیار گسترده و در تمام صنعت است. به عنوان مثال، در حوزه پشتیبانی، هر کسی که از اوراکل یا SQL Server استفاده میکند، میتواند جزو مشتریان ما باشد. در حوزه محصول امنیتی، هر کسی که دیتابیس دارد میتواند مخاطب هدف ما باشد.
به طور کلی، هر شخصی که داده برایش مهم است میتواند مشتری رمیس باشد؛ بدون تفاوت در میزان داده. این نوع خدمات نشاندهنده تنوع و انعطافپذیری ما در خدمترسانی به مشتریان مختلف است.
مزیت رقابتی رمیس در بازار ایران چیست؟
مزیت رقابتی رمیس طی سالهای گذشته همیشه بر ۲ پایه استوار بوده است. اول اینکه رمیس صرفاً یک شرکت تأمینکننده یا Supply Chain نیست. ما یک شرکت مهندسی هستیم و از میان حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر نیروی انسانی که داریم، بیش از نیمی از آنها نیروهای فنی و تکنیکال هستند.
دوم، تخصص و تجربهای است که در واحد اوراکل رمیس به کار گرفته شده است. این واحد در حوزه خدمات، نگهداری پایگاه دادهها و امنیت، از یک جایگاه متمایز برخوردار است. ما توانستهایم در ایران جایگاهی منحصر به فرد برای خودمان ایجاد کنیم و با تخصص عمیق در هر ۳ حوزهای که معرفی شد، خدمات متمایزی به مشتریان ارائهدهیم.
تیم ما یک تیم فنی-فروشی است؛ یعنی ترکیبی از افراد متخصص که هرکدام در حوزه کاری خود از بهترینها هستند. علاوه بر من، دیگر اعضای تیم نیز مدارک رسمی از اوراکل دارند و هدف آنها ارائه یک راهکار جامع به سازمانهاست. بنابراین موضوعی که رمیس را از سایر شرکتها متمایز میکند، این است که با الهام از شرکت اوراکل، یک نگاه جامع و کلنگر به سازمانها دارد. وقتی وارد یک سازمان میشویم، از مرحله پیشفروش تا پس از فروش در کنار آن سازمان هستیم.
هدف ما فقط فروش یک محصول نیست و نمیخواهیم تنها محصولی را بفروشیم؛ بلکه تلاش میکنیم به سازمان کمک کنیم تا به راهحل مناسب دست پیدا کند، آن را اجرا کند و پس از اجرا بتواند از آن نگهداری کند. در واقع ما این خلأ را پر میکنیم. ما سازمانها را به صورت جامع میبینیم؛ به این معنا که تیم ما به صورت یکپارچه فعالیت میکند و تمامی حوزهها زیر یک چتر قرار دارند.
توصیه شما به سازمانهایی مانند بانکها به منظور همراهی با ترندهای جهانی در حوزه دادهها چیست؟
در صنایعی مانند بانکداری، بیمه و سایر حوزهها، دیتابیسها مانند موجودات زندهای هستند که نمیتوان آنها را تنها به صورت یک سیستم کامپیوتری دید. دیتابیسها ورودی و خروجی دارند و با دادههای سازمان در تعامل هستند. از آنجا که دیتابیس موجود زندهای است، باید بررسی کنیم که سازنده این دیتابیس چه مسیری را برای پیشرفت آن در نظر گرفته است. اگر سازمانی میخواهد بهترین باشد، باید به این مسیر توجه کند. در حال حاضر، هیچ داراییای ارزشمندتر از داده در سازمانها وجود ندارد.
دادهها و اطلاعاتی که وارد سازمان میشوند و بر روی آنها فرآیندهایی انجام میگیرد، بسیار ارزشمند و بیقیمت هستند. امروز اگر یک سازمان به مدت یک ساعت نتواند خدمات ارائه دهد، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد، اما چنانچه یک ساعت از دادههای خود را از دست بدهد، این مسئله یک فاجعه خواهد بود. به همین ترتیب، اگر سازمانی دچار یک حمله سایبری شود و برای چند ساعت با قطعی برق مواجه شود، میتواند از آن عبور کند، اما اگر همان حمله باعث از بین رفتن حتی بخشی از. دادههای سازمان شود، یک بحران عظیم رخ خواهد داد.
یکی از اهداف عمده ما در رمیس این است که بتوانیم به سازمانها کمک کنیم و یاور آنها در رسیدن به یک نگاه جهانی در مدیریت دادهها باشیم. خوشبختانه امروزه این دیدگاه به تدریج در میان مدیران میانی و ارشد بهویژه در حوزه بانکی، در حال شکلگیری است. همیشه صنعت بانکی در این زمینه پیشرو بوده و این تغییرات به وضوح دیده میشود. هم اکنون معتقدیم که این رویکرد باید گستردهتر شود و باید نگاهی یکپارچه داشت به سختافزار و مسیرهایی که به دادهها منتهی میشوند. امیدواریم اوراکل بتواند در این حوزه یاریرسان باشد و به توسعه این نگاه کمک کند.