به گزارش بانک امروز، سیمای بانکداری به بهانه موفقیت شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ثبت بالاترین رشد در بین شرکتهای PSP کشور گفتوگویی با آرش فروزان معاون توسعه کسب و کار این شرکت ترتیب داده است تا چگونگی غلبه بر چالشها در این شرکت و دستیابی به پلهای جدید در ردهبندی شرکتهای پرداختی کشور را از زبان وی بشنود. در ادامه توجه شما را به این گفتوگو جلب مینماییم.
سال گذشته شرکت پرداخت الکترونیک سپهر توانست بالاترین رشد را در صنعت پرداخت داشته باشد. همکاران حوزه کسبوکار برای دستیابی به این موفقیت چه اقدامات و پروژههایی را انجام دادند؟
معاونت کسب و کار یک ماموریت اصلی نانوشته دارد، “خلق تجربه برند” در حد کمال.
کمال از دقت و همسویی جزئیات نشات میگیرد، رشد سپهر حاصل برنامهای منظم و سختگیرانه در اجرا، حول ابعاد مختلفی همچون مطالعه بازار و تبدیل تفکرات استراتژیک به تاکتیکهای بازاریابی و بازارسازی جهت دستیابی به بازارهای بالفعل و خلق سرویسهای جدید برای ایجاد بازارهای جدیدی که همچنان در فضای کهنه نظام بانکی باقی مانده بودند و سپهر توانست با ماموریت توسعه فینتکی خود این فرصتها را به سهمگیری از بازار تبدیل نماید و همانطورکه مشهود است در چندین ماه متوالی علت رشد مبلغی بازار، مشخصا نتیجه سرویسهای جدید سپهر به پذیرندگان اصناف خاص خود و بانک معظم صادرات ایران بود.
بررسی چالشهای رشد و عقبماندگی سالهای پیش را میتوان یکی از علت های اصلی این رشد دانست چنانچه میتوان این رشد را نشات گرفته از همان مطالعه نیاز بازار که منتج به سرمایهگذاری در تامین منابع و تجهیزات مورد نیاز از لحاظ سختافزاری و نرمافزاری، برند و تجربه برند و بهبود فرایندها و سرویسها دانست.
فرصتسازی که سپهر از باب محصولات مدرن خود و البته گام برداشتن در حوزههای فینتکی همچون سرویس مشترک ولثتکی، سرویسهای پرداختی اصناف خاص مبتنی بر اندروید پلتفرمها، توسعه ماژولهای درگاه اینترنتی، ایجاد هاب فینتکی با نام پاسینو که با سرویسهای مختلفی عرضه شده است، ایجاد یک هاب باشگاه کسب و کار مبتنی بر اقتصاد اشتراکی البته با یک توکن بومی با هدف غایی اتصال به رمز ریال که یک اکوسیستم کامل از کارت ، ولت متصل به کارت سگمنت شده، توسعه خرید آنلاین و آفلاین مبتنی بر تخفیف و ایجاد یک هاب اعتباری خرید ذیل پلتفرم پاسینو، دقیقا نقطه ای بود که نیازهای مشتریان را به صورت یکپارچه تامین مینمود.
فرصتیابیهای متعددی به لطف خداوند و همدلی همکاران در سراسر کشور رقم خورد و در نهایت ابعاد توسعه منابع منتج به دسترسی پذیری به بازار و در آخر جذب سرمایه انسانی کارآمد را میتوان از علل رشد سپهر دانست.
سپهر همواره به دنبال کمال در رفع نیاز مشتری است، این کمال نیازمند اصول خاصی است، این همان نقش کارکردی معاونت کسب و کار در سازمانهاست، ایجاد کمال در خلق “تجربه برند” مطلوب. به قول یکی از همکاران خوبم در مدیریت توسعه محصول “با کفشهای مشتری در سازمان قدم بردارید” شخصا این جمله را یک رسالت میدانم.
این ارزش در پی چندین مهم صورت گرفت که می توان از اهم آنها، تمرکز روی محصولات جدید و بهبود سرویس که همواره همراهی تیم فنی و کسب و کار سپهر را میتوان از بهترین تجربههای شخصی بنده دانست، پایبندی تمامی ارکان سازمان از صف تا ستاد، به اصل شنیدن بازار تا تامین و رفع نیاز مشتری که از واحدهای صف همچون عملیات و گاهی با هشدارهای مرکز تماس صورت میگرفت.
ما تمرکز ویژهای به توسعه شبکه شرکای تجاری داشتیم، از نظر کسب و کاری توسعه مبتنی بر پارتنرشیپ و ادغام بازارها، استراتژیای کم هزینه در توسعه است، آن هم زمانی که سازمانی از تلاطم سالهای قبل آماده یک جهش است، جهشی که هم هزینه دارد و هم زمان اندک است، این همان نقطهای بود که سپهر میبایست تقویت مینمود، در ابتدای امر وظیفه کسب و کار همسو نمودن جهان بیرون و درون سازمان بود، یعنی شرکا چتر برند شراکت با سپهر را درک نمایند و سپهر هم شرکای تجاری خود را در اولویت توزیع منافع بداند، این مهم، همسویی معاونت نظارت که می بایست امور رگولاتوری، قرارداد، نظارت راهبردی و کنترل کیفی و کمی را محقق مینمود و نهایتا همانطور که مشهود است سپهر امروز محلی مطلوب برای تمامی برندها و شرکت در حوزه توسعه کسب و کار است و به نوعی سپهر را شریک استراتژیک میدانند، مالی و اداری که همواره میبایست منابع و منافع شرکتها را مراقبت مینمودند، فناوری اطلاعات و نرمافزار که شبانهروز در کنار همه شرکا بودند و در نهایت عملیات و پذیرندگان که نقطه اجرایی سازمان بود را میطلبید.
امروز سپهر یک اکوسیستم کامل و جامع برای شرکای خود است که میتوانند فرصتهای بالقوه را در بازار، به یک نوآفرینی کسب و کاری در بازار تبدیل نمایند، نوآفرینی با رویکرد خلق بازار جدید و یا بازارداری.
این ها تمام ارکانی بود که سپهر می بایست برای خلق تجربه برند در حد کمال استوار می نمود و امروز همان طور که مشخص است، صدای برند سپهر به همت برنامههای مطلوب روابط عمومی جلوتر از گامهای سپهر به گوش میرسد.
در خلاصه عرایضم، توسعه شبکه شرکا تجاری، توسعه محصولات جدید، رفع نیاز کمالگرایانه مشتریان حول سرویس و محصول، سهمگیری از بازارهای خاص، خلق ارزش جهت دستیابی به پرتفوی اصناف خاص و در نهایت همسو نمودن کل سازمان ذیل هدف خلق “تجربه برند” در حد کمال، از جمله برنامههای اجرا شده کسب و کار بود.
برنامه حوزه کسب و کار شرکت برای سال جدید به منظور تداوم این موفقیت چیست؟ و چه چشمانداز و اهدافی را در سال جدید در نظر گرفتهاید؟
یک ماموریت مشخص “رتبه پنجم” جدول ردهبندی شاپرک. این تمام تمرکز ما در کسب و کار است.
تقرییا همه زیرساختهای توسعه برای سال ۱۴۰۳ در سال ۱۴۰۲ به درستی محقق شدند، استراتژیهایی از جنس محصول، سرویس، تمرکز به بهبود زیرساخت فناوری اطلاعات، تحقق نسبی جذب سرمایه انسانی کارآمد و نخبه و درنهایت خلق برندی جدید با نام سپهر جوان، جسور و چابک. این شعار البته نه در بعد اکادمیک برند بلکه کارکردی محقق شد و اگر بخواهم در یک جمله برنامهها و هدف کسب و کار سپهر را عرض کنم، سپهر با اصالت، پیشرو، سرآمد را خواهیم داشت. قطعا به یاری خداوند و همدلی تمامی همکارانمان در صف و ستاد، این مهم را محقق میکنیم. آسمان سپهر روشن تر از قبل خواهد بود.
تمرکز ویژهای روی محصولات فینتکی خود داریم و از مسیر آنها ابزار پذیرش را در اصناف خاص بهرهورتر خواهیم کرد، موضوع درگاه اینترنتی یکی از برنامه های اصلی ما برای توسعه است که روی برخی مشتریان تمرکز داریم و به اعتقاد ما شرکای تجاری این حوزه میبایست حمایت شوند تا بتوانیم با یکدیگر کسب و کار را توسعه دهیم. پاسینو را به عنوان یک هاب برای کلیه توسعههای خود قرار دادهایم و با برنامه سهم بازاری که در یک سگمنت خاص برایش دیدهایم، می تواند مسیر توسعه سپهر را هموارتر نماید.
نقش شرکت شاپرک و بانک مرکزی را برای تنظیمگری و تسهیلگری کسبوکارهای نوآورانه در حوزه پرداخت چگونه ارزیابی میکنید؟
شاپرک در سال های اخیر نقش خود در حوزه ارائه سرویس به ذینفعان این صنعت را به درستی ایفا نموده است، امسال باتوجه به شرایط اقتصادی کشور که موثر است از سنوات اخیر، مشکلات حادتری گریبان زیرساختها را خواهد گرفت، یحتمل میبایست تاثیرپذیری شاپرک را در حوزه راهکارهای جدید در حوزه زیرساخت را از خواستههای ابتدایی بدانم که این تاثیر از کانال نظر کارشناسی شرکت های PSP نشات میگیرد، ما به شدت درگیر توسعه خدمات خود هستیم، بازنگری کلی در حوزه نظارت لازم است، رگولاتوری با ابعاد شاپرک که البته از نظر دانش و تجربه بسیار جلوتر از حتی برخی PSPها هستند، میبایست با توسعه ابزارها و راهکار، در برخی موارد نسبت به قوانین بازنگری داشته باشد. فینتکها با شرکتهای پرداخت عجیناند، نمیتوانیم برخی موارد را بدون بازنگریها توسعه دهیم.